The Legal Village by LAR

Problemen met online gehuurde vakantiewoning: wat nu?

Pieter, 38 jaar, Oostende:Samen met drie vrienden wouden we de Belgen gaan aanmoedigen in Frankrijk tijdens de Tour de France. Via AirBnB huurden we een mooi appartement met twee slaapkamers. Maar toen we toekwamen, ontdekten we tot onze ontzetting dat het appartement erg bouwvallig was, en bovendien maar één bed telde. Wat kan ik nu doen?

Het advies van onze expert

AirBnB is een online marktplaats. Het bedrijf brengt enkel de huurders en verhuurders samen, en krijgt voor deze dienst een vergoeding van de verhuurder wanneer iemand effectief iets huurt. Als een huurwoning gebrekkig is of niet overeenstemt met de aanbieding, moet je dus eerst de verhuurder aanspreken en niet de online marktplaats.

Slaag je er niet in tot een akkoord te komen met de eigenaar? Dan kan AirBnB wel tussenkomen. Het bedrijf heeft namelijk een Restitutiebeleid voor Gasten. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet je wel binnen de 24 uur na het inchecken of na de ontdekking van het probleem dit aankaarten bij AirBnB. Als zij akkoord gaan met je klacht, kunnen ze je een andere huurwoning voorstellen of je geheel of gedeeltelijk terugbetalen.

Het resultaat

  • Pieter heeft eerst contact opgenomen met de eigenaar. Die weigerde een aanvaardbare oplossing aan te bieden.
  • Pieter heeft daarna AirBnB gecontacteerd om hen te wijzen op hun restitutiebeleid.
  • AirBnB kon een alternatieve accommodatie voorstellen die wel voldeed aan hun verwachtingen.
  • Zo konden Pieter en zijn vrienden eindelijk zorgeloos genieten van de koers.

De leerpunten

  • Bij problemen met een vakantiewoning blijft de eigenaar/verhuurder aansprakelijk.
  • AirBnB kan tussenkomst verlenen via hun restitutiebeleid als de eigenaar de zaak niet oplost. Je moet dan wel binnen de 24 uur reageren.
  • Enkele tips om oplichting te voorkomen
  • Meer info over het Restitutiebeleid van AirBnB.

Lees meer adviezen

Mijn woning

Je wil je huurcontract beëindigen. Welke voorwaarden moet je respecteren?

Serge P., 27 jaar, Vilvoorde: "Ik huur een appartement met een contract van lange duur. Ik woon er nu het tweede jaar, maar wil mijn huurcontract opzeggen om te gaan samenwonen met mijn vriendin. De verhuurder zegt dat ik hem nog 2 maanden huur verschuldigd ben na een opzeggingsperiode van 3 maanden. Ik heb aan LAR gevraagd om dit na te gaan zodat ik mijn rechten ken."

Mijn woning

Hoe kan je als verhuurder een conflict met een huurder oplossen?

Nadia J., 46 jaar, Knokke. "Ik ben eigenaar van een appartement. Mijn huurder is uit het appartement vertrokken, maar de schade die hij veroorzaakt heeft, overschrijdt de waarborgsom. Hij beweert dat de schade door een vorige huurder werd veroorzaakt. Ik heb aan LAR gevraagd hoe ik toch een vergoeding kan krijgen voor de aangebrachte schade."

Juridisch advies

1 Omschrijf je vraag of probleem
2 Kies een advocaat
72,60
3 Ontvang jouw persoonlijke advies binnen 3 dagen

Gemoedsrust verzekerd

Een gerechtelijke procedure kan voor een financiƫle kater zorgen. Een rechtsbijstandsverzekering beschermt je hiertegen. Bovendien kan je bij je verzekeraar ook advies inwinnen om preventief conflicten te voorkomen of kan je geholpen worden om het conflict onderling op te lossen. Bij LAR doen we er alles aan om je de beste verzekering te geven. Want je wil optimaal beschermd zijn.