The Legal Village by LAR

Solden: kan ik mijn geld terugvragen als mijn aankoop een gebrek vertoont?

Lucie, 45 jaar : Ik kocht een mooie kasjmieren trui in de solden. Maar wat een teleurstelling toen hij bij de eerste wasbeurt verkleurde. Ik ging terug naar de winkel, maar de verkoper weigerde om de trui om te ruilen omdat op het kassaticket stond dat producten met korting op niet terugbetaald of geruild werden. Heeft de verkoper echt het recht om een artikel met een gebrek niet om te ruilen?”

Het advies van onze expert

Wanneer een gebrek wordt vastgesteld bij een nieuw aangekocht goed, biedt de wet een garantie van twee jaar in geval van non-conformiteit. Deze garantie geldt uiteraard ook voor kleding, zowel voor artikelen die buiten als tijdens de koopjesperiode worden gekocht. De verkoper kan zich niet aan deze wettelijke garantie onttrekken onder het voorwendsel van solden. Zelfs als het kassaticket aangeeft dat dergelijke artikelen niet worden geruild of terugbetaald.

Als het gebrek binnen de zes maanden zichtbaar wordt, wordt ervan uitgegaan dat het bestond op het moment van aankoop. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat de verkleuring te wijten is aan een fout van de koper die bijvoorbeeld een verkeerd wasprogramma gebruikte. Bij gebrek aan bewijs van een fout van de koper moet de verkoper de trui indien mogelijk vervangen, of een extra korting toekennen, of de aankoopprijs van de trui terugbetalen.

Het resultaat

LAR informeerde Lucie over haar rechten. Zij ging daarna terug naar de winkel en kreeg uiteindelijk de aankoopprijs van de trui terugbetaald, omdat hij niet meer beschikbaar was in haar maat.

De leerpunten

  • Bij een gebrek aan conformiteit geldt de wettelijke garantie van twee jaar, ook voor artikelen met korting op.
  • De verkoper kan zich niet aan deze verplichting onttrekken onder het voorwendsel dat het kassaticket aangeeft dat deze artikelen niet worden geruild of terugbetaald.
  • Bewaar zorgvuldig het kassaticket om uw aankoop en de datum ervan te kunnen bewijzen.

Lees meer adviezen

Mijn aankopen

Kan je een terugbetaling vragen voor een online aankoop als je je bedenkt?

Laura G., 28 jaar – Anderlecht. « Ik heb online een nieuwe televisie voor het WK Voetbal 2018 gekocht. Helaas, toen ik naar vriendschappelijke voetbalwedstrijden met wat vrienden zou gaan kijken, besefte ik dat dit TV toestel te klein was. We kijken ook liever samen op een openbaar plein met de rest van de Belgische supporters. Ik heb LAR gecontacteerd om te vragen of ik dit TV toestel zonder nadelige gevolgen kon terugsturen. »

Mijn aankopen

Wat doe je bij de aankoop van een defect product?

Paul C., 31 jaar, Gent. "Ik kocht een nieuwe computer in een multimediawinkel, maar de computer werkt niet. De verkoper wil me niet terugbetalen en hij wil de computer ook niet vervangen. Ik heb aan LAR gevraagd of de verkoper in zijn recht is en wat ik kan doen."

Juridisch advies

1 Omschrijf je vraag of probleem
2 Kies een advocaat
72,60
3 Ontvang jouw persoonlijke advies binnen 3 dagen

Gemoedsrust verzekerd

Een gerechtelijke procedure kan voor een financiële kater zorgen. Een rechtsbijstandsverzekering beschermt je hiertegen. Bovendien kan je bij je verzekeraar ook advies inwinnen om preventief conflicten te voorkomen of kan je geholpen worden om het conflict onderling op te lossen. Bij LAR doen we er alles aan om je de beste verzekering te geven. Want je wil optimaal beschermd zijn.